برندگان و بازندگان در روزگار سیاه نفت

به گزارش مجله سرگرمی، با وجود توافق کاهش فراوری تاریخی اوپک پلاس، ظرفیت موجود مخازن نفت در سراسر دنیا رو به سرانجام است زیرا تقاضا برای نفت به دلیل ادامه قرنطینه و محدودیتهای سفر در بسیاری از کشورها همچنان ضعیف مانده است.

برندگان و بازندگان در روزگار سیاه نفت

به گزارش خبرنگاران، گروه اوپک پلاس متعهد شده است از ابتدای ماه مه فراوریش را مجموعا 9.7 میلیون بشکه در روز کاهش دهد اما به گفته بسیاری از تحلیلگران، ظرفیت نگهداری نفت ممکن است تا اواسط ماه مه پر گردد.

در شرایطی که بازار دنیای نفت با اشباع بی سابقه عرضه روبرو شده است، بعضی از بخشهای صنعت نفت و بعضی از کشورهای فراورینماینده نفت و شرکتهای نفت ملی آنها عملکرد بهتری نسبت به سایرین خواهند داشت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در شرایط نامساعد فعلی بازار نفت، بعضی برنده عظیم و بعضی بازنده عظیم خواهند بود و همزمان صنعت نفت برای نگهداری نفت و فرآورده های نفتی بدون خریدار به سختی تقلا می نماید.

بازندگان

فراورینمایندگان اوپک که ظرفیت کافی برای پالایش داخلی نفت و قراردادهای بلندمدت با کشورهای واردنماینده برای فروش نفت ندارند، بیشترین ضرر را متحمل می شوند. این کشورها شامل آنگولا، نیجریه و عراق هستند.

عراق که دومین فراورینماینده عظیم عضو اوپک است، عمده نفتی که فراوری می نماید را به فروش می رساند. عربستان سعودی هم چنین کاری می نماید اما این کشور در سالهای اخیر قراردادهای پایین دستی مهمی در چین که عظیمترین واردنماینده نفت دنیا است، منعقد نموده است که تقاضای بلندمدت برای نفت عربستان در بازار چین را تضمین می نماید.

با توجه به ظرفیت پالایش هر یک از کشورهای عضو اوپک و هدف فراوری آنها در ماههای مه و ژوئن، مجموع ظرفیت پالایش داخلی نفت اوپک در صورت پایبندی کامل اعضای این گروه به کاهش فراوری نفت، نصف خواهد شد. اما با توجه به این که کشورهای مشارکت نماینده در توافق کاهش فراوری، پایبندی 100 درصدی به این پیمان نداشته اند، اعضای اوپک احتمالا بیش از دو سوم از ظرفیت پالایش نفتشان فراوری خواهند کرد.

کشورهایی که قراردادهای بلندمدت فروش نفت با واردنمایندگان داشته اند، عملکرد بهتری نسبت به کشورهایی خواهند داشت که نفت خود را در بازارهای محموله های تک به فروش می رسانند. با این حال آمار کاملی از این بازار وجود ندارد.

اما کشورهای فراورینماینده نفت که سهم بالاتری در فروش نفت در بازار محموله های تک دارند، احتمالا بیشترین آسیب را از کمبود فضای نگهداری نفت خواهند داد زیرا اشباع عرضه به پالایشگاهها باعث می گردد سعی نمایند خود را از بعضی از تعهداتشان برای خرید نفت خلاص نمایند.

شرکتهایی که ظرفیت پایین دستی دارند، کوشش خواهند کرد نفت خامشان را به پالایشگاههایشان بفرستند اما اقتصاد بخش پایین دستی صنعت نفت در حال حاضر شرایط ناگواری دارد زیرا تقاضا برای بنزین، دیزل و سوخت جت در همه نقاط دنیا به شدت افت نموده است.

توزیع نمایندگان فرآورده های پالایشی بیشترین ضرر را خواهند دید زیرا ترافیک خودروهای سواری همچنان محدود مانده و بسیاری از کشورهای دنیا از جمله هند و آمریکا تحت قرنطینه هستند.

برندگان

عظیمترین برندگان در شرایط فعلی بازار نفت، دارندگان ظرفیت ذخیره سازی در خشکی و دریا هستند. ذخیره سازی نفت پرتقاضاترین بخش بازار انرژی در یک ماه گذشته بوده زیرا همزمان با افت شدید تقاضا، میزان عرضه افزایش پیدا نموده است.

معامله گران در بخش فراساحلی کوشش می نمایند ذخایر شناور را کرایه نمایند و نرخ کرایه ابرنفتکشها سر به فلک گذاشته است. هزینه های نگهداری نفت افزایش پیدا نموده و هزینه های کرایه ابرنفتکشها برای نگهداری نفت در دریا و فروش آن پس از افزایش قیمتها، صعود نموده است.

آژانس بین المللی انرژی هفته گذشته هشدار داد که با وجود اقدامات اوپک پلاس و گروه جی 20 برای کاهش اشباع عرضه نفت، صنعت نفت ممکن است تا چند هفته دیگری برای نگهداری نفت مازاد احتیاج دچار محدودیت گردد. هرگز صنعت نفت با چنین شرایطی که دچار محدودیتهای لجستیکی شده باشد، روبرو نشده بود.

در آمریکا مخازن نفت احتمالا تا اواسط ماه مه دیگری فضای آزاد نخواهند داشت. قیمتهای اندک نفت فراورینمایندگان در سراسر مناطق شیل این کشور را وادار خواهد نمود فراوریشان را کاهش دهند. شرکت کونوکو فیلیپس هفته گذشته بیان کرد که فراوریش در کانادا و آمریکا را تا زمانی که شرایط بهبود پیدا نکند، 200 هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد و احتمالا سایر شرکتهای انرژی نیز چنین اقدامی خواهند کرد.

در بحبوحه اشباع عرضه نفت، کاهش فراوری اوپک پلاس که از ماه میلادی آینده اجرا می گردد، برای مهار ریزش قیمتها کافی نخواهد بود و دارندگان ظرفیت نگهداری نفت عظیمترین برندگان در اوضاع غیرمعمول و بی سابقه صنعت نفت خواهند بود.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 85739

به "برندگان و بازندگان در روزگار سیاه نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برندگان و بازندگان در روزگار سیاه نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید