روزی که پرسپولیس بلاتر را شگفت زده کرد

به گزارش مجله سرگرمی، محمد قراگزلو، دانشگاه پرسپولیس حال و روز خوشی ندارد. این جمله را طی هفته گذشته چند باری است شنیده ایم. دانشگاهی که روزگاری با 1575 دانشجو و 22 رشته بدیع، گام بزرگی برای علمی شدن ورزش برداشته بود با چنگ اندازی عده ای از بدخواهان با شتاب فراوان به سوی اضمحلال پیش رفته اما حالا قرار است جان بگیرد. شاید حالا به زحمت تعداد دانشجویان این مرکز به بیش از 200 نفر برسد و تعداد رشته هایش هم آنقدر محدود شده که قابل گفتن نیست اما انگار مرگ جعفر کاشانی باعث شده تا احیای این مرکز علمی در اولویت برنامه های هیأت مدیره و مدیریت باشگاه پرسپولیس قرار بگیرد.

روزی که پرسپولیس بلاتر را شگفت زده کرد

روزی روزگاری نه چندان دور زنده یاد جعفر کاشانی، مهندس حسین کلانی، دکتر زادمهر و دکتر داریوش سودی که هیأت امنای این دانشگاه به حساب می آمدند و به این مرکز آموزش عشق می ورزیدند حتی برای خرید وسایل و ملزومات این دانشگاه به فروشگاه شهروند رفته و اقدام به خرید مایحتاج ساختمان دانشگاه کردند. درست همان روزها بود که بسیاری با گمان بد به تولد این مرکز آموزشی نگاه می کردند و خیلی ها در شروع راه به دانشگاه پرسپولیس نگاه جدی و درستی نداشتند اما سه سال بعد دانشگاه پرسپولیس کم کم به قطبی در حوزه آموزش عالی تبدیل شده بود و می توانستیم از این مرکز به عنوان فخر فوتبال در حوزه آموزش نام ببریم. روزگاری که بلاتر لب به تمجید از اتفاقات ویژه این دانشگاه گگردد و برایش عجیب بود که چطور در چنین مرکزی رشته آنالیزوری ورزش یا ماساژوری ورزش تدریس می گردد.

همان طور که ساختمان خوب احتیاج به مصالح درجه یک و نیروی انسانی ماهر دارد ورزش کشور در راه حرفه ای شدن به نیروهای متخصص که مدارج دانشگاهی علوم ورزشی را طی نموده باشند احتیاج مبرم داشته و خواهد داشت. این تفکر مرحوم جعفر کاشانی بود و تأکید داشت با دانشگاه داری می توانیمباشگاه درست کنیم و این بهترین و کوتاه ترین راه برای تحقق آرزوی دیرینه دیپلمات خانواده پرسپولیس بود.

این دانشگاه قرار بود در ادامه روند توسعه خود رشته های دیگری را به نقشه آموزشی خود بیفزاید و به غول آموزش عالی ورزشی کشور بدل گردد. افزودن رشته هایی مثل اقتصاد فوتبال، انیمیشن ورزشی و ... در دستور کار هیأت امنای این دانشگاه بود. آنها در حالی طی سه سال به حدود 1600 دانشجو و 22 رشته رسیدند که در افق نه چندان دورشان تدریس 100 رشته ورزشی را در برنامه های خود ترسیم نموده بودند. دانشگاهی که 157 مدرس برجسته در آن حضور داشته و فعالیت می کردند و برای مثال در حوزه حقوق بیشتر اساتید از جمله قضات و دادستان ها به حساب می آمدند که وزن دانشگاه با برخورداری از چنین اساتید برجسته ای بالا رفته بود.

این دانشگاه می توانست خروجی فوق العاده ای برای ورزش کشور داشته باشد. همان گونه که میثم بائو تحصیلات آکادمیکش را از این دانشگاه شروع کرد و حالا برای فوق لیسانس خیز برداشته یا همان گونه که زنده یاد هادی نوروزی تحصیلاتش را در رشته مربیگری حرفه ای شروع نموده بود اما اجل مهلتش نداد و درست بعد از رفتن هادی، این مرکز پررونق و ایده آل دانشگاهی هم رو به افول گذاشت.

برای ایجاد چنین دانشگاهی البته خون دل ها خورده شد و کوشش زیادی صورت گرفت تا پرسپولیس مثل نخبگان درجه یک و نامداران برجسته اش در ورزش کشور یک باشگاه نمونه و ایده آل در کشور باشد. در این راه فرزند داریوش سودی گروگان گرفته شد و ساعات سختی به یکی از مؤسسان دانشگاه گذشت اما با کشته شدن عامل آدم ربایی تعیین نشد این ماجرا چقدر به کوشش های عده ای که خواهان تعطیلی دانشگاه بودند ارتباط داشت. همچنین نخبگان علم گرای پرسپولیس که این دانشگاه را مثل فرزند خود دوست می داشتند با زور و تهدید کنار گذاشته شده و بعد از جدایی از این دانشگاه به شدت غصه خوردند تا اینکه بعد از چند سال زنگ احیای این مرکز آموزشی به صدا درآمد.

در آخرین جلسه هیأت مدیره باشگاه پرسپولیس که مرحوم کاشانی در آن حضور داشت او از دکتر داریوش سودی دعوت کرد تا به جلسه بیاید. در آن جلسه زنده یاد کاشانی رو به اعضای دیگر هیأت مدیره شامل عرب، نبی، رغبتی و هاشمی کرد و گفت: نگذارید پایگاه علم و دانش تعطیل گردد. آنجا بود که با موافقت همه اعضای هیأت مدیره این مسأله مصوبه شد و محمدحسن انصاری فرد مأموریت پیدا کرد تا خیلی زود چرخ های این دانشگاه را روغن کاری نموده و دوباره به حیات بگرداند.

ماجرا وقتی دراماتیک تر می گردد که بدانیم رئیس فقید هیأت مدیره باشگاه پرسپولیس شب قبل از فوتش در تماس با داریوش سودی به او می گوید: بدنم جان ندارد. بوی مرگ را احساس می کنم. خواهشی دارم ازت. نگذار دانشگاه تعطیل گردد.

این سفارش و وصیت کاشانی، سودی را راغب کرد تا با خواسته هیأت مدیره پرسپولیس همراه گردد. از ابتدای همین هفته بود که سودی و انصاری فرد در محل دانشگاه حاضر شده و شرایط اولیه را سنجیدند اما مشاور عالی مدیریت باشگاه چند گزینه را انتخاب نموده تا اطلاعات کامل و دقیقی از وضعیت دانشگاه استخراج نموده و برای کشیدن نقشه نجات به او دیتای لازم را بدهند.

در عین حال دانشگاه داری کار بسیار سخت و پیچیده ای است و با کمتر از 1500 دانشجو چرخ دانشگاه نمی چرخد. در واقع دانشگاهی برای پرسپولیس سودآور خواهد بود که حداقل 150 میلیون تومان برای باشگاه درآمد داشته باشد وگرنه توجیه مالی نخواهد داشت. این همان اتفاقی است که سه سال بعد از تأسیس دانشگاه پرسپولیس هیأت امنای وقت به آن رسیده بود و وقتی این مرکز به مرحله بلوغ و سوددهی رسید دست های نامحرمان روی آن افتاد و از آن روز بود که همه چیز در این مرکز آموزشی رو به زوال رفت.

پرسپولیس حالا با علم به اینکه این دانشگاه می تواند محلی برای درآمدزایی باشگاه باشد و البته از حیث گام برداشتن در حوزه علم و ورزش تبدیل به باشگاهی یگانه در ورزش ایران باشد، حرکت تازه ای برای این دانشگاه شروع نموده و امید می رود این بار بدون حب و بغض، بدون تهدید و ارعاب، بدون حملات گازانبری و طرح و نقشه هایی که منجر به تعطیلی این مرکز شد مدیریت باشگاه پرسپولیس این پروژه را به همان جایی برساند که چشم نامحرمان را گرفته بود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 52472

به "روزی که پرسپولیس بلاتر را شگفت زده کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزی که پرسپولیس بلاتر را شگفت زده کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید