شناسایی 29 محوطه تاریخی در راستا طرح پایدار آب رسانی آذربایجان غربی

به گزارش مجله سرگرمی، 29 محوطه تاریخی در راستا طرح پایدار آب رسانی شهرهای نقده، محمدیار، اشنویه و نالوس آذربایجان غربی شناسایی شد که از این تعداد، هفت محوطه وجود دارد که باید در طرح آب رسانی به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد تا با مشخص حریم یا تغییر راستا کانال آب، دچار آسیب نشوند.

شناسایی 29 محوطه تاریخی در راستا طرح پایدار آب رسانی آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نرگس احمدی سرپرست هیئت باستان شناسی با اعلام این خبر گفت: در پی استعلام شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مورد شناسایی محوطه های باستانی موجود در راستا طرح پایدار آبرسانی شهرهای نقده، محمدیار، اشنویه و نالوس با هدف تامین، تصفیه و انتقال آب شهرهای یاد شده و 59 روستا، آنالیز باستان شناسی این راستا 62 کیلومتری، انجام شد.

او با بیان اینکه فعالیت های میدانی آنالیز باستان شناسی راستا کانال آب شهرهای اشنویه، نالوس، نقده و محمدیار، به اتمام رسیده است توضیح داد: راستا کانال از سد اشنویه (چپرآباد) شروع شده و به تصفیه خانه ای در مجاورت شهر نالوس می رسد و از آنجا نیز از یک طرف به سمت ایستگاه پمپاژ و شهر اشنویه و از طرف دیگر به سمت شهر نقده و محمدیار حرکت می نماید.

احمدی اظهار کرد: به صورت کلی راستا معین شده کانال آب، در امتداد جاده های اصلی آسفالته و دقیقا از کنار آنها و از میان باغ های کشاورزی، زمین های زراعی و روستاها عبور می نماید اما در چند نقطه، برای ایجاد مخازن از جاده های اصلی خارج شده و از میان زمین هایی زراعی طی راستا می نماید.

این باستان شناس گفت: آنالیز های باستان شناسی این راستا در دو سطح؛ محدوده یک و نیم کیلومتر و محدوده 200 متری از هر طرف، انجام گرفت؛ بنابراین ابتدا محوطه های موجود در محدوده طرح، مورد شناسایی نهاده شده سپس وضعیت آنها نسبت به راستا کانال آب، ارزیابی شد.

او اضافه نمود: در آنالیز های میدانی این راستا 62 کیلومتری، 29 محوطه مورد شناسایی نهاده شد که تقریبا همه آنها به جز دو مورد در فهرست آثار ثبتی شهرستان، قرار دارند، همچنین توالی فرهنگی محوطه شناسایی شده از دوران پیش از تاریخ تا دوره اسلامی را در بر می گیرد.

احمدی با بیان اینکه این پروژه با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد گفت: در محدوده یک و نیم کیلومتری از هر طرف تعداد 22 محوطه مورد شناسایی نهاده شد که متاسفانه تقریبا در همگی آنها تجاوز به عرصه و حریم اجرا شده است.

او در انتها توضیح داد: این راستا کانال کشی، آسیبی به این 22 محوطه وارد نمی نماید اما در محدوده 200 متری حریم کانال، هفت محوطه وجود دارد که باید در طرح آب رسانی به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد تا با مشخص حریم یا تغییر راستا کانال آب، این محوطه ها دچار آسیب نشوند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 56757

به "شناسایی 29 محوطه تاریخی در راستا طرح پایدار آب رسانی آذربایجان غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی 29 محوطه تاریخی در راستا طرح پایدار آب رسانی آذربایجان غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید