ظریف توپ را در زمین مکرون انداخت

به گزارش مجله سرگرمی، سخنگوی اسبق وزارت خارجه ضمن درست خواندن راهبرد دیپلماسی وزارت خارجه گفت که ایران برای مقابله با ترامپ با هرکشوری که ضروری است باید تبادل نظر کند.

ظریف توپ را در زمین مکرون انداخت

زهره نوروزپور: دکتر محمدجواد ظریف وزیرخارجه کشورمان روز آدینه اول شهرویور ماه امسال در پاریس با امانوئل مکرون رئیس جمهور و ژان ایو لودریان وزیر خارجه این کشور در پاریس دیدار کرد. این دیدار که در آستانه اجلاس نشست جی هفت انجام شد به دنبال مصاحبههای مکرون با روحانی انجام شد. گفته شده است که در رایزنی ظریف با رئیس جمهور فرانسه طرح این کشور برای حل تنش موجود ارائه شده است و قرار است مکرون در نشست آینده جی 7 که در فرانسه برگزار خواهد شد به طرف های اروپایی و آمریکایی پیغام ایران را ابلاغ کند. برخی از ناظران معتقدند که اگر طرحی که رسانه های خبری تا کنون منتشر نموده اندبه تایید مقامات کشورهای دخیل برسد می تواند یک گام مثبت برای حل تنش باشد، اما وزیر خارجه کشورمان و مقامنات فرانسه تا کنون طرح هایی که در رسانه های خبری منتشر شده است را تایید و رد ننموده اند. در همینباره و آنالیز این دیدار و حدس ها درباره نام های متفاوت طرح اخیر فرانسه با دکتر حمیدرضا آصفی سفیر اسبق فرانسه مصاحبه نموده ایم؛

آصفی معتقد است: تا کنون صحبت دقیقی از طرح فرانسه نشده است. برخی حدس ها وجود دارد اما تا جزئیات طرح گفته نگردد نمی توان از آن ارزیابی دقیق داشت. با توجه به مصاحبه وزیر خارجه و اشاره داشت که طرح آقای مکرون در جهت صحیح قرار گرفته است می توان این برداشت اولیه را کرد که احتمالا برخی مولفه های مثبت در این طرح موجود است.

به هر حال ابتکار عمل و طرح اقای مکرون را نباید رد کرد ، باید اگر میگردد روی آن کار کرد. شاید نتیجه ای مثبت دریافت شد! اما درباره این طرح تردیدهای جدی وجود دارد .

یکی از تردیدهایی که در این زمینه وجود دارد بی ارادگی دولت های اروپایی است. یک نمونه آن اینستکس که هنوز عملیاتی ننموده اند. اگر هم شده است به حدی محدود است که قابل گفتن نیست. به نظرم فرانسه قبل از تصمیم ترامپ بر اینکه اصلا ایا او رضایت می دهد یا نه؟! خودشان باید اقدامات عملی را انجام دهند. چراکه تا اینجای کار هم اروپا زمان زیادی را از دست داده است.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه با تاکید بر سابقه بد آمریکایی ها در مذاکرات، به نشست گروه 7 اشاره نمود و گفت: باید دید که پس از این دیدار آیا اجلاس گروه هفت می تواند ترامپ را قانع کند یا خیر؟ به نظر می رسد که فرانسه، نظر اکثر کشورهای اروپایی را دارد و ان کشورها هم فرانسه را نماینده خود می دانند. آنچه که تعیین است؛ فرانسه باید به واقعیت های موجود توجه کند. جمهوری اسلامی در جهتی قدم گذاشته است که تا به حقوق خودش نرسد از جهتی که انتخاب نموده است دست برنمیدارد. فرانسه و اروپا در مقابل نیز، باید حقوق ایران را به رسمیت بشناسند ضمن اینکه آنها دیگر نمی توانند با انگیزه های کم و به قولی معروف شیرینی دادن ایران را از جهت اصلی خود خارج نمایند.

سفیر اسبق کشورمان در امارات درباره اقدام مثبت اروپا و فرانسه در مقابل ایران و آمریکا اضافه کرد: اگر فرانسه و اروپا بتوانند کاری نمایند که اقتصاد ایران عادی گردد و تحریم های ظالمانه برداشته گردد می توان به طرح فرانسه امیدوار بود. به هرحال جمهوری اسلامی نیز نشان داده که اهل مذاکره و مصاحبه است و هم اینکه از حقوق خود نخواهد گذشت. از اینجای کار به بعد توپ در زمین فرانسه و شرکای اروپایی است. به این معنی که حقایق را آنطور که وجود دارد ببینند و همانگونه نیز در اجلاس جی هفت مطرح نمایند. ایران تا این لحظه وظایف خود را در امر دیپلماسی انجام داده است و به نظرم از حالا به بعد این اروپا است که باید تعهدات خود را اجرایی کند.

اصفی با اشاره به اینکه توپ در زمین اروپا است به گام سوم تعهدات برجامی نیز اشاره نمود و گفت: با توجه به مهلت کمی که از گام سوم تعهدات برجامی مانده است کشورهای اروپایی به خصوص فرانسه، در صدد این هستند که ایران را از اجرای گام سوم منصرف نمایند. بالطبع کوشش های آنها بیشتر هم می گردد و خواهد شد و یکی از دلایل عمده ای که انگلیس و فرانسه حاضر به همراهی ترامپ درباره برجام نیستند همین کاهش تعهدات برجامی است. ضمن اینکه رایزنی وزیر خارجه با چند کشور اروپا و بعد سه کشور آسیایی، حاکی از علاقه جمهوری اسلامی به استفاده از ابزار مصاحبه برای حل و فصل موضوع است. با اینحال باید دید فرانسه می تواند شریک آمریکایی خودش را قانع کند یا خیر؟شواهد و قرائن اینطور می گوید که ترامپ خیلی علاقه ندارد که سیاست فشار حداکثری به تهران را کم کند. از طرف دیگر به هیچ وجه دوست ندارد که این صحنه گردان این بازی کشور فرانسه و اقای مکرون باشد!

به هر حال ابتکار عمل با مصاحبههای دیپلماتیک دست ایران است. بازهم تاکید می کنم تنها باید دید که پس از این دیدارها و مذاکرات طرف مقابل بعد از اجلاس گروه هفت چه بازخوردی از آن جلسه و نشست ها نشان می دهد. فرانسه همواره معروف بود و هست به اینکه نسبت به کشورهای اروپایی از یک استقلال نسبی برخوردار است. اگر بتواند استقلال خود را در این شرایط هم نشان دهد و فارغ از ملاحظات و بیمناکی از آمریکا تصمیم بگیرد، می توان امیدی داشت که قدمی بردارد.ولی متاسفانه در سالهای اخیر فرانسه نشان داده است که مانند سابق دارای ظرفیت تصمیم گیری نیست.

آصفی درخصوص اینکه اروپا باید تا کنون چه اقداماتی برای حسن نیت خود درباره تهران انجام می داد گفت: لازم بود نفت می خریدند، لازم بود اینستکس را در حوزه گسترده تر عملیاتی می کردند ، لذا اینها تردیدها را بیشتر می نماید. علی رغم این تردیدها باز هم می توان به ان زمان داد. نکته مهم دیگر این است که ما باید کوشش خود را ادامه دهیم فرانسه و اروپا نه از سر دلسوزی و علاقه می خواهند برجام را احیا نمایند از سر نگرانی که اگر برجام احیا نگردد ایران غیر قابل مهار و کنترل می گردد، به همین دلیل انها تنها نگران هستند نه دلسوز تحریم های ایران! این را ایران باید در ملاحظات خود داشته باشد

این دیپلمات با سابقه کشورمان در پاسخ به این سوال که ایا ترامپ با مکرون خواهد شد یا خیر و ایا پیغام ایران به طور واضح در اجلاس جی هفت دستاوردی دارد یا نه گفت: حتی اگر مکرون از ترامپ چراغ سبز را بگیرد که من شخصا خیلی تردید دارم! باز هم نمی توان طناب پوسیده ترامپ را گرفت. ترامپ توافق دولت کشورش را به هم زد و از ان خارج شد چه طور می گردد که مطمئن بود به قولی که مثلا به اقای مکرون می دهد پایبند باشد و چه طور به آن اعتماد کرد؟ و بر اساس ان جمهوری اسلامی راهبرد خود را بنا کند؟!

من فکر می کنم برای مقابله با ترامپ این مصاحبههای وزیر خارجه باید ادامه باشد، کاری است که باید در دستور کار وزارت خارجه قرار بگیرد ، باید کار سیاسی به طور جدی دنبال گردد. مصاحبههای مکرر و متعدد در دستور کار باشد از ان غفلت نگردد. مصاحبه با چین، ژاپن ، هر کشوری، تاکید میکنم هر کشوری که ضروری است باید مصاحبه کنیم، در این میان مصاحبه با کشورهای منطقه جدی تر دنبال گردد به دلیل برجام تا حد زیادی از این کشورها غفلت کردیم، این باید در دستور کار قرار بگیرد. کمااینکه از جهت اصلی خودمان منحرف نشویم و راه خودمان را برویم. این فرانسه است که به جای ارائه طرح، وظایف و مسولیت هایی که داشته عملا روی زمین گذاشته و انجام نداده است! اگر خودش آغاز کند فضا طبعا خیلی عوض خواهد شد و بالاخره زمان پاسخ این مسائل را خواهد داد.

310 310

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 43743

به "ظریف توپ را در زمین مکرون انداخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف توپ را در زمین مکرون انداخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید