فروشنده یا مشتری؟ کدام یک برای خبرنگاران اولویت دارد؟

به گزارش مجله سرگرمی، به نقل از مشرق نیوز؛ چهارمین گردهمایی سالیانه کسب وکارهای فعال در خبرنگاران، 6 آبان 1399 برگزار گشت. این دوره برخلاف سه دوره قبل، به دلیل همه گیری ویروس کرونا به صورت آنلاین و با حضور تعدادی از فروشندگان خبرنگاران برگزار گشت.

فروشنده یا مشتری؟ کدام یک برای خبرنگاران اولویت دارد؟

در آغاز این رویداد، حامد نواب تهرانی (مدیر ارشد واحد تعالی بازرگانی خبرنگاران) با حمید و سعید محمدی، بنیانگذاران خبرنگاران درباره شرایط ویژه سال 99 و برنامه های پیش روی خبرنگاران در این سال گفت وگو کرد.

نقش مثبت و منفی کرونا بر فضای کسب وکارها

واضح است که سال 99 با هم زمانی همه گیری ویروس کرونا و بحران های مالی شرایط خاصی را برای کسب وکارها رقم زده است. کاهش قدرت خرید مردم و افت چشم گیر ارزش ریال، مسائل فراوانی در تولید، زنجیره تأمین و واردات و در مجموع، شرایط پیچیده و سختی را برای مشتریان و فروشندگان خبرنگاران هم ایجاد کرده است.

به گفته حمید محمدی، با وجود همه مسائل موجود، خبرنگاران و شرکای آن عملکرد خوبی داشتند. رشد قابل توجه مارکت پلیس (Marketplace) خبرنگاران با حدود 100 هزار فروشنده و با 3 میلیون تنوع کالایی نشان دهنده رونق نسبی این بازارگاه در سال اخیر است.

پیروزیت خبرنگاران در گسترش فضای فروش در مدل مارکت پلیس

سعید محمدی در ادامه به پیشرفت قابل توجه پلتفرم مارکت پِلیس خبرنگاران اشاره کرد: خبرنگاران در 12 ماه گذشته توجه خود را به توسعه در بخش های نرم افزاری و ابزارهای فروشندگان معطوف کرده است و البته از توسعه لجستیک و سلر هاب ها هم غافل نبوده است. این نکته که تمام مراکز استان ها و همچنین شهرهای بزرگ هر استان، فروشنده هایی در پلتفرم مارکت پِلیس دارد گویای این توسعه است.

آمارهای حامد نواب تهرانی هم نشان می دهد خبرنگاران در توسعه در شهرهایی به غیر از تهران هم پیروز بوده است. به گفته مدیر ارشد واحد تعالی بازرگانی خبرنگاران، یک سوم فروش کل مارکت پِلیس خبرنگاران را فروشندگان خارج از تهران انجام می دهند و همچنین 50 درصد فروشندگان فعال ما هم خارج از تهران هستند.

حمید محمدی با تأکید بر این نکته که بیش از 90 درصد کالاهای فروخته شده (به لحاظ تعداد) در خبرنگاران را فروشندگان مارکت پِلیس تأمین می کنند گفت: 70 درصد فروش کل مارکت پِلیس (به لحاظ مالی) هم از طرف سلرها انجام می شود.

در ادامه، سعید محمدی این آمار 70 درصدی را با پلتفرم های مشابه و پیروز در عرصه بین المللی مثل آمازون، مقایسه کرد و گفت: در آمازون 60 درصد فروش از طرف فروشندگان مارکت پِلیس انجام می شود و 40 درصد دیگر به صورت خرده فروشی است.

خریدار و تأمین کننده، دو بازوی مهم یک پلتفرم دو سویه

در ادامه این گفت وگو، برادران محمدی درباره مفهوم پلتفرم های آنلاین دو سویه توضیح دادند. منظور از پلتفرم های two-sided پلتفرم هایی هستند که هسته اصلی کسب وکارهای اینترنتی را شکل می دهند و در آن ها یک شرکت نرم افزاری با ارائه زیرساخت به جامعه بزرگی از مخاطبان، از ارائه مستقیم کالا فاصله می گیرد و بستر را برای ارائه کالا و خدمات از سوی دیگران فراهم می کند. مثلا خود خبرنگاران، یک پلتفرم آنلاین دو سویه است که یک سوی آن فروشندگان و سوی دیگر کاربران به عنوان مصرف کننده قرار دارند. نمونه دیگر این پلتفرم ها را در وبگاه های فروش بلیت و تاکسی های اینترنتی هم می بینیم.

تعیین است که این پلتفرم ها در حال نقش آفرینی در دنیای مدرن هستند. تمایز مهم این پلتفرم ها با مدل های قدیمی تر، توسعه پذیری آن هاست. این پلتفرم ها می توانند خیلی سریع و باکمک اکوسیستمی که با دو طرف تأمین کننده و خریدار می سازند رشد کنند، خلق ارزش کنند و به پیشرفت برسند.

برقراری توازن و تعادل؛ چالش اصلی پلتفرم های دو سویه

در ادامه این گفت وگو که 6 آبان در جریان رویداد اصلی گردهمایی سالیانه کسب وکارهای فعال در خبرنگاران صورت گرفت، برادران محمدی به چالش اصلی در عملکرد پلتفرم های دو سویه اشاره کردند؛ ایجاد توازن. به گفته آن ها این پلتفرم ها شبیه الاکلنگی هستند که باید به هر دو سر آن توجه کنیم. این توجه به معنای ایجاد تعادل است. تعادلی که شاید با وجود اتفاقات محیطی بسیار، مثل بحران مالی فعلی، دست نیافتنی باشد. در چنین شرایطی، افت ارزش ریال و کاهش قدرت خرید مردم و تمایل فروشندگان به افزایش قیمت برای تأمین کسب وکار خود، عوامل محیطی مؤثری هستند که دسترسی به تعادل را سخت می کنند. در چنین شرایطی است که خبرنگاران در تلاش برای یافتن یک نقطه تعادل بهینه است؛ نقطه ای که الزاما منجر به رضایت هر دو طرف پلتفرم نمی شود.

حمید و سعید محمدی برای توضیح این موضوع، قیمت مرجع را مثال زدند و گفتند: در مسأله قیمت مرجع، تنها هدف خبرنگاران ایجاد تعادل بین دو طرف بود. مسأله ای که در آغاز کار، عامل نگرانی و نارضایتی فروشنده ها شد و حتی شاید فکر می کردند که خبرنگاران در حال مداخله به نفع مشتری است و در عین حال، مشتری از افزایش افسار گسیخته قیمت ها ناراضی بود!

سعید محمدی در ادامه گفت: اولین باری که مسأله قیمت گذاری در آمازون مطرح شد، بعد از بحران کرونا و برای کنترل قیمت ماسک و مواد ضدعفونی کننده بود. توجه کنید که در اقتصاد آزاد آمریکا یا اروپا چنین نیازی اصلا وجود نداشته و بازار، خودش قیمت را تعیین می کرده است.

فروشنده یا مشتری؟ کدام یک برای خبرنگاران اولویت دارد؟

در ادامه این رویداد، حامد نواب تهرانی، مدیر ارشد واحد تعالی بازرگانی خبرنگاران سؤال مهمی را مطرح کرد که دغدغه بسیاری از فروشندگان خبرنگارانست: آیا درست است که می گویند کفه خبرنگاران به سمت مشتری سنگین تر است؟

حمید محمدی در پاسخ به این سؤال، با اشاره به اهمیت توجه به هر دو طرف در یک پلتفرم دو سویه، به محدودیت هایی اشاره کرد که منجر به ناراحتی هر دو طرف فروشنده و مشتری می شود. به گفته او باید در نظر داشت که قانون حمایت از مصرف کننده برخی قوانین و شروط را برای یک کسب وکار آنلاین در نظر گرفته که در کنترل خبرنگاران نیست: مثل ضمانت 7 روز تعویض کالا.

برادران محمدی به پیچیدگی ها و مسائل موجود در چنین کسب وکاری اشاره کردند و تأکید کردند که به باور آن ها بسیاری از مسائلی که خبرنگاران با آن ها دست به گریبان است برای اولین بار در ایران مطرح شده اند و خبرنگاران الزاما در اولین پاسخ به این مسائل، بهترین پاسخ را نمی دهد، بلکه خبرنگاران با یادگیری و حل مسائل جدید، روز به روز بهتر می شود.

یکی از امکاناتی که به تازگی در خبرنگاران ایجاد شده است، Customer background check است که نرخ عودت کالاها از سوی یک مشتری را به خوبی نشان می دهد.

برادران محمدی با اشاره به اینکه در سال 97 و 98 تمرکز خبرنگاران بر روی تجربه مشتریان بود گفتند: ما تا به امروز تمام توانمان را روی تجربه مشتری گذاشته ایم اما در سال 99 و 1400 تمرکز ما بر روی تجربه فروشندگان است.

آن ها در ادامه به قابلیت ارسال از سوی فروشنده (Ship by seller) اشاره کردند که امکان جدیدی برای فروشندگان است و برای کسب وکارهای خاص بسیار کارآمد است. مثلا کسب وکارهای مرتبط با گل های طبیعی یا کالاهای بزرگ یا حتی کالاهایی که نصب خاص دارند؛ مثل پیانو.

لزوم همراهی و همدلی برای رشد جمعی در کسب وکار آنلاین

در سرانجام این گفت وگو حامد نواب تهرانی از دیگر خبرهای خوب برای فروشنده ها پرسید و برادران محمدی توضیحات مختصری از اتفاقات خوب پیش رو ارائه دادند: یکی از این اتفاقات خوب، استفاده خبرنگاران از هوش مصنوعی برای کاهش نرخ رد شدن محتوای فروشندگان است. این خبر خوبی است که نشان می دهد به زودی، هوش مصنوعی در بهبود تجربه فروشندگان بسیار موثر عمل خواهد کرد.

حمید محمدی از تبلیغات محیطی و تلویزیونی برای توسعه مارکت پِلیس و افزایش فروش کسب وکارهای فعال در خبرنگاران خبر دادند و البته خبر خوش بررسی ساختار کمیسیون ها، به سمت کاهش آن ها.

در نهایت، برادران محمدی از جلسات ماهیانه ملاقات با فروشندگان فعال در مارکت پِلیس خبرنگاران گفتند و اهمیت ایده ها، پیشنهادها و انتقادهای فروشنده ها را برای بهبود علمکرد سوی فروشندگان در مارکت پِلیس یادآور شدند.

مهم ترین نکته ای که حمید و سعید محمدی برای بهبود عملکرد پلتفرم مارکت پلیس خبرنگاران مطرح کردند، همدلی و شکیبایی دو سوی این پلتفرم یعنی فروشندگان و خریداران است. به گفته آن ها، با توجه به اینکه اقدام خبرنگاران یک حرکت پیشگامانه در حوزه تجارت الکترونیک در ایران است، لازم است با همدلی و تلاش برای ارائه بهترین عملکرد، همکاری خوبی در این زمینه بین خبرنگاران، فروشنده و مشتری شکل بگیرد.

تقدیر از فروشندگان برتر خبرنگاران

در بخش دیگری از این رویداد، خبرنگاران از 7 فروشنده خود که بیشترین میزان فروش، بهترین علمکرد عملیاتی و بیشترین رشد فروش را داشتند تقدیر کرد. این کسب وکارها در حوزه هایی مانند فروش موبایل، فروش قطعات رایانه، مد و پوشاک، سوپر مارکت و فروش محصولات باغبانی فعالیت دارند.

همچنین در قرعه کشی های اجرا شده در این گردهمایی آنلاین، خبرنگاران به قید قرعه، به 50 نفر از فروشندگان خود کارت هدیه 3 میلیون تومانی خرید از خبرنگاران و به 3 فروشنده، کارت هدیه 50 میلیون تومانی خرید از خبرنگاران هدیه داد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 119185

به "فروشنده یا مشتری؟ کدام یک برای خبرنگاران اولویت دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروشنده یا مشتری؟ کدام یک برای خبرنگاران اولویت دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید