ماجرای برداشت های مرگبار از معدن سرب و روی آلبلاغ به کجا رسید؟

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی از ورود سازمان زمین شناسی برای مطالعات ظرفیت شناسی معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین خبر داد.

ماجرای برداشت های مرگبار از معدن سرب و روی آلبلاغ به کجا رسید؟

رضا فیروزه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، با اشاره به حضور کارشناسانی از وزارت صمت و سازمان محیط زیست در معدن سرب و روی آلبلاغ و برگزاری جلسه ای در محل استانداری گفت: به منظور ساماندهی برداشت و حضور افراد در این معدن، قرار بر این شد تا سازمان محیط زیست این اجازه را بدهد که سازمان زمین شناسی به منظور انجام مطالعات اکتشافی وارد عرصه شود.

وی افزود: این مطالعات به منظور آن است که به طور کلی میزان ظرفیت سرب و روی موجود در این معدن برآورد و این تشخیص داده شود که آیا معدن مذکور دارای رگه های موقتی از مواد معدنی است و یا از پتانسیل خوبی برخوردار است.

فیروزه ادامه داد: اگر معدن دارای پتانسیل خوبی بود، دقیقاً همانند سایر نقاط کشور به منظور حفظ محیط زیست نیاز به ساخت راه و جاده نیست بلکه از سایر امکانات برای بهره برداری از آن همچون ایجاد تله کابین و … استفاده شود.

وی اظهار کرد: از این معدن به نفع مردم شهرستان اسفراین در قالب شرکت تعاونی عمران که متعلق به مردم این شهرستان است، برداشت می شود.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که تا شروع و خاتمه انجام مطالعات، برداشت های غیرمجاز در این معدن چگونه سامان خواهد یافت؟ هشدار داد: هر لحظه احتمال ریزش سنگ با انجام بارندگی در حفره های ایجاد شده توسط متخلفان وجود دارد و باید با تمام وجود مورد حفاظت قرار گیرد و از معابر خروجی معدن مراقبت شود.

در تاریخ 19 اردیبهشت سال جاری امین کشوری، رئیس اورژانس فوریت های پزشکی اسفراین از فوت یک شهروند اسفراینی در معدن سرب و روی آلبلاغ این شهرستان خبر داده بود.

وی با اشاره به اینکه در ساعت 14:30 عصر حادثه فروریختن معدن و مصدوم شدن دو شهروند اسفراینی گزارش شد، گفت: یک آمبولانس به محل اعزام و تکنسین ها برای پیگیری مصدوم ها پای پیاده به محل رفتند.

وی با اشاره به اینکه برای انتقال مصدومان با هلی کوپتر هلال احمر تماس گرفته شد، افزود: متأسفانه یکی از مصدومان که 38 سال سن داشت در صحنه فوت شد و مصدوم دیگر نیز از محل متواری شد و نیروی اورژانس او را نیافتند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نسبت به احتمال ریزش حفره های ایجاد شده در معدن سرب و روی اسفراین به علت برداشت های غیر مجاز هشدار داد.

علاوه بر آن معاون صنعتی و معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در گذشته در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به وجود معدنی در منطقه حفاظت شده ساری گل در شهرستان اسفراین اظهار کرده بود: ماده معدنی موجود در این معدن سرب و روی است اما از آنجایی که در منطقه حفاظت شده واقع شده است نمی توان آن را به اشخاص واگذار کرد.

رضا زاده افزود: همین امر سبب شده تا اشخاص به صورت غیرمجاز برداشت ماده معدنی را داشته باشند و مواد معدنی را با چهارخاتمهی مانند الاغ و کوله پشتی حمل کنند.

وی ادامه داد: مواد معدنی برداشت شده به روستاهای نزدیک این معدن (پرکانلو و برسطو) دپو می شود و زمانی که مقدار آن به اندازه یک کامیون می رسد به کارخانه ای در زنجان حمل می شود. در حقیقت افرادی هستند که افراد بومی منطقه را به کار می گیرند و مبالغ ناچیزی را برای برداشت این مواد معدنی به آنها پرداخت می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا جلوی برداشت غیرمجاز از این معدن از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گرفته نشده است؟ شرح داد: حفظ این معدن بر عهده محیط زیست است و این اداره کل تمام امکانات از جمله محیط بان و … را در اختیار دارد و باید از برداشت های غیر مجاز این معدن جلوگیری کند.

این مقام مسئول تاکید کرد: از سوی دیگر این سازمان با اداره کل محیط زیست بارها مکاتبه کرده تا این منطقه را از منطقه حفاظت شده آزاد کند تا بتواند آن را در قالب مزایده به شخص حقیقی و یا حقوقی واگذار کند که در این صورت بتوان از برداشت های غیر مجاز آن جلوگیری کرد.

وی اظهار داشت: هم اکنون دست در این معدن زیادتر شده و افراد بیشتری برای برداشت غیرمجاز این ماده معدنی در این منطقه حضور پیدا کرده اند.

علی اصغر مطهری، مدیر کل محیط زیست خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرده بود: طبق ماده 19 قانون معادن، سازمان صنعت، معدن و تجارت باید علیه هر گونه برداشت غیرمجاز ماده معدنی در معادن در هر منطقه ای اعلام جرم کند.

وی افزود: تعدادی از افراد در منطقه حضور پیدا کرده اند و با دادن پول به افراد محلی و روستایی آنها را راغب به برداشت غیر مجاز این ماده معدنی می کنند.

مطهری ادامه داد: به همین دلیل این اداره کل 200 نفر از افراد بومی و محلی که اقدام به برداشت و جابجایی غیر مجاز ماده معدنی روی و سرب را با کوله پشتی و الاغ می کردند را دستگیر و تحویل مراجع قضائی داده ایم. علاوه بر آن 100 رأس الاغ نیز طی گشت زنی های محیط بانان این اداره کل توقیف شده اند.

به گفته این مقام مسئول، هر فرد حدود سه تا چهار کیلوگرم از این مواد معدنی را برداشت و جابجا می کنند. حتی محیط زیست با شناسایی هایی که انجام داده چندین انبار که این مواد معدنی در آن دپو شده بودند را نیز کشف کرده است.

وی با اشاره به وجود معدن بسیار خوب سرب و روی در شهرستان اسفراین گفت: این معدن در منطقه حفاظت شده ساری گل قرار گرفته است، به همین علت سازمان صمت استان نتوانسته این معدن را به ثبت برساند و همین امر موجب شده تا برداشت های غیرمجاز زیادی توسط افراد محلی و غیر بومی از آن صورت گیرد.

وی اظهار داشت: طی بازدیدهای اجرا شده از این معدن در یکی دو هفته گذشته مشاهده شده که به علت برداشت های غیرمجاز اجرا شده، حفره هایی توسط برداشت کنندگان در کوه های این معدن، ایجاد شده که این حفره ها بسیار خطرناک هستند و احتمال ریزش آن و مرگ و میر افرادی که در حال برداشت هستند، وجود دارد.

فیروزه با تصریح بر اینکه باید هر چه سریع تر تکلیف این معدن روشن شود، افزود: اداره کل محیط زیست خراسان شمالی یا باید حفاظت کامل و درست این معدن را عهده دار باشد و یا اینکه پیشنهاد می شود این معدن به سازمان صمت واگذار تا این سازمان آن را به ثبت برساند و به صورت قانونی برای برداشت مجاز و اصولی به بخش خصوصی واگذار کند.

وی در پاسخ به این سوال که واگذاری این معدن از سوی محیط زیست به سازمان صمت امری زمان بر بوده و ممکن است تا آن زمان، دیگر چیزی از معدن باقی نماند و یا اینکه اتفاق ناگواری رخ دهد؟ اظهار کرد: تا آن زمان محیط زیست می تواند با محافظت و کنترل صحیح، جلوی برداشت های غیرمجاز را بگیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: در حقیقت مبادی خروجی مواد معدنی این معدن مشخص شده و حفاظت از این معدن و جلوگیری از برداشت های غیرمجاز قابل کنترل است.

وی اظهار داشت: تا زمانیکه این معدن تحت کنترل اداره کل محیط زیست است و اگر اتفاق ناگواری (همچون مسمومیت برداشت کنندگان و یا ریزش حفره های و مرگ و میر افراد) در آن جا رخ دهد، سازمان صمت استان هیچ مسئولیتی را قبول نخواهد کرد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 23376

به "ماجرای برداشت های مرگبار از معدن سرب و روی آلبلاغ به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای برداشت های مرگبار از معدن سرب و روی آلبلاغ به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید