معرفی راه ابریشم و حفاظت از نشانه های آن لازم است

به گزارش مجله سرگرمی، نشست مطبوعاتی سومین کنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم با حضور بهروز عمرانی سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی استان برگزار گردید.

معرفی راه ابریشم و حفاظت از نشانه های آن لازم است

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، ظهر امروز دوشنبه 21 آبان ماه سال 1397، بهروز عمرانی سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در این نشست با اشاره به اینکه در این دوره از کنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم 130 چکیده مقاله از کشورهایی چون چین، ازبکستان، ایتالیا، ایران، روسیه، اتریش، آلمان و ترکیه توسط دبیرخانه این کنفرانس دریافت شده است، گفت: پس از آنالیز 130 چکیده مقاله توسط تیم داوری 40 مقاله برای ارائه در این کنفرانس برگزیده شده اند که از این میان 21 مقاله به صورت سخنرانی و سایر آثار به صورت پوستر و درج در کتابچه کنفرانس ارائه خواهند شد.

عمرانی با بیان اینکه روز سرانجامی این کنفرانس با برگزاری نشست تخصصی استادان حوزه باستان شناسی دانشگاه هنر اسلامی تبریز و میهمانان کنفرانس، پیرامون مجموعه تاریخی ربع رشیدی همراه خواهد بود، ادامه داد: با توجه به تفاهم نامه موجود مابین اداره کل میراث فرهنگی استان و دانشگاه هنر اسلامی تبریز که در راستای اجرای عملیات کاوش و حفاظت در مجموعه تاریخی ربع رشیدی منعقد شده است، ضمن بازدید از مجموعه ربع رشیدی، استادان باستان شناسی دانشگاه هنر اسلامی تبریز به ارائه و معرفی توانایی های علمی این دانشگاه خواهند پرداخت.

او با تاکید به صندلی رفیع ربع رشیدی به عنوان مرکز علمی و پژوهشی بین المللی 750 ساله ایران، اظهار کرد: با توجه به اینکه ربع رشیدی مرکز مهم علمی و پژوهشی بین المللی 750 ساله ایران محسوب می گردد که در دوران مذکور پذیرای استادان پزشکی و دیگر رشته ها از کشورهای بسیاری به تبریز بوده است لذا باید این صندلی احیا و به صورت شایسته ای بار دیگر در سطح بین المللی معرفی گردد.

سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور در ادامه از برگزاری سومین کنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم در تبریز در راستای به نمایش گذاشتن کوشش های پژوهشی و حفاظتی اجرا شده ابراز امیدواری کرد و جلب شمار بیشتری از محققان را برای شناخت و معرفی راه ابریشم و حفاظت از نشانه های آن را امری ضروری دانست.

عمرانی در سرانجام سخنان خود با تاکید به اینکه ظرفیت های بزرگ شهر تاریخی تبریز مهم ترین شناسه برای انتخاب این شهر برای برگزاری این کنفرانس بزرگ است، اظهار کرد: صندلی تبریز با توجه به ظرفیت های غنی تاریخی و فرهنگی باید پیوسته در عرصه بین المللی با فرصتی همچون 2018 شروع و در سالیان آتی نیز بیش از پیش برای گردشگران معرفی گردد.

مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور سومین کنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم را در روزهای 23 تا 25 آبان ماه 1397 در شهر تبریز برگزار خواهد نمود.

او در ادامه اعلام کرد: ایران و آذربایجان در مسیر جاده ابریشم از صندلی ویژه ای برخوردار است به طوریکه به سبب قرارگیری تبریز و بازار تاریخی این شهر در امتداد جاده ابریشم، این بازار بزرگ سرپوشیده به ثبت دنیای رسید و در تبادل فرهنگی و اقتصادی دنیا نقش مهمی را ایفا کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با اشاره به محل برگزاری این کنفرانس در کاروانسرای تاریخی یام، ادامه داد: با توجه به اینکه محل برگزاری این کنفرانس باید در امتداد مسیر جاده ابریشم قرار می گرفت از اینرو کاروانسرای یام که خط اتصالی ما بین سایر کاروانسراهای مسیر جاده ابریشم است انتخاب شد.

آبدار اظهار کرد: این کنفرانس محملی است برای تبادل دانسته ها و ایده های اندیشمندان و پژوهشگران تا علاوه بر اشاعه نتایج پژوهش ها، بسترهای لازم برای ایجاد همکاری های بین المللی در ایران بخصوص شهر تبریز مهیا گردد.

مراسم افتتاحیه سومین کنفرانس بین المللی باستانشناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم روز سه شنبه 22 آبان در محل کاروانسرای تاریخی یام مرند برگزار خواهد شد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 6252

به "معرفی راه ابریشم و حفاظت از نشانه های آن لازم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی راه ابریشم و حفاظت از نشانه های آن لازم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید