پرخوری شب یلدا چه عواقبی دارد؟

به گزارش وبلاگ گفتگو، کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت، پرخوری شب یلدا به جز اختلالات سوءهاضمه به دلیل دریافت فراوان انرژی، می تواند منجر به اضافه وزن و چاقی گردد.

پرخوری شب یلدا چه عواقبی دارد؟

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ گفتگو، کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت، پرخوری شب یلدا به جز اختلالات سوءهاضمه به دلیل دریافت فراوان انرژی، می تواند منجر به اضافه وزن و چاقی گردد.

سپیده دولتی گفت: برای پیشگیری و کنترل اضافه وزن، چاقی و بیماری هایی همچون دیابت، فشارخون، انواع سرطان ها و بیماری های قلبی و عروقی ضروری است که همواره در مصرف میزان مواد قندی و شیرین، مواد غذایی پرنمک و شور و چرب احتیاط کنیم از جمله در مناسبت ها بخصوص در شب یلدا که می توان با توصیه هایی میزان دریافت این مواد را کاهش داد.

وی ادامه داد: مواد قندی و شیرین، چرب و پرنمک که سه عامل خطر مهم چاقی، دیابت، چربی خون بالا و فشار خون بالا هستند، همواره باید کم مصرف شوند حتی در شب یلدا، پرخوری در شب یلدا به جز اختلالات سوءهاضمه به دلیل اضافه دریافت انرژی می تواند منجر به اضافه وزن و چاقی گردد.

دولتی اضافه نمود: از خرید و مصرف آجیل های شور خودداری نموده و در مقابل از آجیل های تفت داده نشده و خام و به مقدار کم بهره ببرید، باید توجه کرد با اینکه چربی موجود در آجیل از نوع مضر نیست، اما دارای کالری بالایی است، بنابر این برای جلوگیری از افزایش وزن در خوردن آن باید اعتدال رعایت گردد.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توضیح داد: اگر چاق هستید و یا مایل نیستید دچار اضافه وزن شوید، توصیه می گردد آجیل را در حد اعتدال قبل از غذا مصرف گردد، زیرا به دلیل دارا بودن فیبر باعث پرشدن حجم معده و در نتیجه باعث احساس سیری می گردد و در نتیجه غذای کمتری می خورید.

دیابتی ها گردو، فندق، پسته و بادام زمینی بخورند

دولتی به بیماران دیابتی نیز توصیه کرد: افراد دیابتی در شب یلدا باید به جای مصرف توت و کشمش و انجیر آجیل از مغز دانه هایی همچون گردو، فندق، پسته و بادام زمینی استفاده نمایند. همچنین افراد دیابتی نباید بیش از سه واحد میوه مثل یک قاچ متوسط هندوانه یا یک عدد خرمالو متوسط یا نصف لیوان انار در طول روز مصرف نموده و در مصرف باسلوق که حاوی قند زیادی است احتیاط نمایند.

فشار خونی ها آجیل نمکی نخورند

وی با بیان اینکه افراد مبتلا به فشار خون هم از مصرف آجیل های نمکی خودداری و از مغز دانه های خام همچون گردو و بادام زمینی استفاده نمایند، گفت: مبتلایان به فشار خون از مصرف میوه های این شب همچون هندوانه، خرمالو و انار غافل نشوند، زیرا این میوه ها سرشار از پتاسیم است که به کنترل و کاهش فشار خون یاری می نمایند. هندوانه نیز به دلیل دارا بودن ماده ای به نام لیکوپن به عنوان یک ماده آنتی اکسیدان در جلوگیری از بیماری های سرطانی مؤثر است.

انار فراموش نگردد

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: انار غنی از آنتی اکسیدان های مختلف است؛ الاژیک اسید که یکی از آنتی اکسیدان های معروف موجود در این میوه پاییزی است از بروز سرطان جلوگیری نموده و رشد تومور های سرطانی را کند می نماید. همچنین انار برای سلامت قلب و عروق، جلوگیری از تصلب شریان ها و سکته ها، جلوگیری از پیری زودرس و آلزایمر و پیشگیری از سرطان ها بویژه سرطان پروستات مفید است.

میوه های خشک سرشار از ویتامین

وی اضافه نمود: یکی از تنقلات شب یلدا میوه های خشک هستند، این میو ها سرشار از ویتامین هایی همچون ویتامین های گروه B. و A. نیز املاحی مثل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، مس و منگنز است، هر 100 گرم میوه خشک تقریباً 250 کالری دارد بنابراین در مصرف آن زیاده روی نکنید.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: تا حد امکان از میوه تازه به دلیل دارا بودن فیبر بالا به جای میوه خشک بهره ببرید، فیبر موجود در میوه جذب مواد قندی و چربی را در روده کاهش می دهد و از بروز اضافه وزن، چاقی، دیابت و چربی خون بالا پیشگیری می نماید، برای مصرف میوه خشک از میوه هایی که به طور طبیعی و بدون اضافه نمودنی خشک می شوند (مثل خشک کردن کشمش در سایه یا در مقابل آفتاب) استفاده گردد.

لبو را از دست ندید

دولتی ادامه داد: لبو هم از خوراکی های خوشمزه ای است که در این شب مصرف می گردد، این خوراکی سرشار از آنتی اکسیدان است که باعث تقویت سیستم ایمنی میگردد و فیبر بالای موجود در آن، موجب کاهش سطح کلسترول خون و کاهش خطر بروز سکته های قلبی در بیماران قلبی است. از مصرف شیرینی های بزرگ به خصوص شیرینی های خامه ای خود داری و در صورت مصرف، شیرین های خشک با اندازه کوچک را انتخاب کنیدو البته در مصرف زیاده روی نکنید.

چاق ها میوه تازه بخورند

وی گفت: افرادی که دچار اضافه وزن، چاقی و چربی خون بالا هستند توصیه می گردد از میوه های تازه به دلیل فیبر بالا البته در حد متعادل به جای میوه های خشک استفاده نمایند، آجیل را از مراکز معتبر آجیل فروشی خریداری کنید و به رنگ، طعم و تازگی آن دقت نموده و به یاد داشته باشید بوی ماندگی و مزه تند نشانه ناسالم بودن آجیل است.

از خوردن آجیل با رنگ های غیرمجار خودداری کنید

دولتی می گوید: رنگ آجیل را با دستتان کنترل کنید. اگر دستتان رنگی شد محتمل است آجیل ها را با رنگ های غیرمجاز یا خوراکی رنگ نموده باشند و باید از خرید آن خودداری کنید، بهتر است در این شب به خاطر مصرف انواع تنقلات که باید در حد اعتدال مصرف شوند شام سبکی میل کنید و همراه با شام شب یلدا که بهتر است چرب، سرخ شده و پرنمک نباشد، مصرف سبزی و سالاد را نباید فراموش کنید. فیبر موجود در سبزیجات و سالاد از جذب چربی و قند مواد غذایی در روده جلوگیری می نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "پرخوری شب یلدا چه عواقبی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرخوری شب یلدا چه عواقبی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید