چرا افسردگی موجب احساس خستگی می گردد؟

به گزارش وبلاگ گفتگو، احساس خستگی برای افراد مبتلا به افسردگی یک نشانه بسیار شایع است. خستگی در واقع یکی از ویژگی های شاخص افسردگی محسوب می گردد.

چرا افسردگی موجب احساس خستگی می گردد؟

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری وبلاگ گفتگو افسردگی موجب افت سطوح انرژی بدن می گردد و بسیاری علائم دیگر مرتبط با آن مانند غم و اندوه شدید و تنهایی می توانند احساس خستگی را هرچه بیشتر تشدید نمایند. اما چرا افسردگی موجب احساس خستگی در فرد می گردد و چگونه می توان تشخیص داد که افسردگی دلیل شکل گیری آن است؟

افسردگی بر انتقال دهنده های عصبی تأثیرگذار بوده و موجب احساس خستگی می گردد

افسردگی احتمالاً با بروز تغییرات در انتقال دهنده های عصبی مغز مانند دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین مرتبط است. این انتقال دهنده های عصبی نقش های مهمی در تنظیم سطوح انرژی، خواب، اشتها، انگیزه و لذت ایفا می نمایند.

افسردگی یک بیماری پیچیده است که دلایل مختلفی می توانند در ابتلا به آن نقش داشته باشند که ژنتیک، بیماری ها، رویدادهای استرس زا در زندگی، و شیمی مغز از آن جمله هستند. بیان تفاوت بین خستگی روانه و خستگی مرتبط با افسردگی نیز می تواند چالش برانگیز باشد.

خستگی و افسردگی می توانند بسیار مشابه یکدیگر به نظر برسند.

از کجا متوجه شویم که به افسردگی مبتلا هستیم یا فقط خسته هستیم؟

سطوح کم انرژی، انگیزه کم و از دست دادن علاقه به فعالیت های لذت بخش از جمله علائمی هستند که هم در افسردگی و هم خستگی دیده می شوند. اما یک عامل تمایز بین آنها می تواند میزان اشتیاق فرد به انجام فعالیت ها باشد. افرادی که خسته هستند ممکن است تمایل به انجام فعالیت های مختلف داشته باشند اما کمبود انرژی مانع آنها می گردد، در شرایطی که افراد مبتلا به افسردگی تقریبا هیچ علاقه ای به انجام فعالیت های مختلف ندارند.

مدت زمانی که فرد بدخلق است و این که آیا استراحت و خواب کافی به بهبود این شرایط یاری می نماید یا خیر موارد مهم دیگری هستند که باید مد نظر قرار بگیرند. خواب خوب شبانه می تواند خلق و خوی فردی خسته را بهبود ببخشد.

اما خستگی مرتبط با افسردگی تمام جنبه های زندگی یک فرد را تحت تأثیر قرار می دهد. اثر این شرایط در موارد زیر احساس می گردد:

جسمانی: برای فرد افسرده انجام کارهای روزانه مانند غذا خوردن، دوش دریافت، لباس پوشیدن و غیره ممکن است سخت باشد. به واسطه افسردگی، بدن می تواند سنگین، کند و سفت احساس گردد.

شناختی: به واسطه افسردگی، فرد ممکن است سختی در حفظ تمرکز و پردازش اطلاعات را تجربه کند. کمبود خواب نیز می تواند اثر شناختی مشابهی را ایجاد کند و تمرکز کردن را سخت سازد.

عاطفی: در اینجاست که آثار ممکن است عمیق تر باشند. خستگی پرهیز از افکار و احساسات سردرگم نماینده که بخشی از افسردگی هستند را سخت می نماید. زمانی که خسته هستید، برقراری ارتباطات عاطفی با دوستان، خانواده و افرادی که اطراف شما حضور دارند ممکن است چالش برانگیزتر گردد و این نیز می تواند احساس تنهایی و ناامیدی را هرچه بیشتر تقویت کند.

افسردگی بر شرایط خواب انسان تأثیر می گذارد

هفت ساعت خواب شبانه برای بزرگسالان توصیه شده است. برای افراد مبتلا به افسردگی این کار ممکن است سخت باشد.

افراد مبتلا به افسردگی اغلب با سختی در به خواب رفتن یا خواب باقی ماندن یا هر دو روبرو هستند. این افراد ممکن است خواب عمیق کمتری را تجربه نمایند. نتیجه نهایی این است که خواب کارایی خود در کسب آرامش و افزایش سطوح انرژی را به همراه نخواهد داشت.

افزون بر این، افراد مبتلا به افسردگی می توانند درگیر رفتارهای نامناسبی شوند که به کاهش کیفیت و کمیت خواب منجر می گردد. به عنوان مثال، خستگی مرتبط با افسردگی می تواند به چرت زدن در طول روز منجر گردد که به خواب رفتن هنگام شب را سختتر می نماید.

فعال باقی ماندن برای افراد مبتلا به افسردگی ممکن است سخت باشد اما مقاومت در برابر وسوسه بی تحرکی می تواند تأثیر قابل توجهی در بهبود این شرایط داشته باشد. مقداری فعالیت بدنی در هر روز ممکن است حتی به خواب بهتر در شب یاری کند.

به رغم افسردگی، چگونه خوابی خوب داشته باشیم؟

شما می توانید راهبردهای زیر را برای بهبود کیفیت خواب خود، به ویژه اگر به یک بیماری روانی، مانند افسردگی، مبتلا هستید، مد نظر قرار دهید.

برنامه ای منظم داشه باشید: کوشش کنید هر روز تقریبا در یک ساعت تعیین خوابیده و از خواب بیدار شوید. پیروی نکردن از یک روتین خواب معمولاً با چاقی، پرفشاری خون، و پیامدهای سلامت نامناسب دیگر پیوند خورده است. افزون بر این، پیروی از یک برنامه منظم، خوابیدن و بیدار شدن از خواب را برای شما تسهیل می نماید.

نمایشگرها را در اتاق خواب قرار ندهید: از تلفن همراه به عنوان ساعت زنگ دار برای بیدار شدن از خواب استفاده نکنید یا پیش از خواب در لپ تاپ خود وبگردی نکنید. یک ساعت پیش از خواب از قرار دریافت در برابر نمایشگرها پرهیز کنید. نوری که از نمایشگرها ساطع می گردد می تواند در فراوری ملاتونین، هورمونی که به خواب بهتر یاری می نماید، در بدن اختلال ایجاد کند.

برنامه ورزش صبحگاهی را تنظیم کنید: انجام ورزش صبحگاهی می تواند به بهبود خلق و خو و شرایط خواب شما یاری کند. همچنین، از انجام تمرینات ورزشی با شدت بالا هنگام شب پرهیز کنید زیرا ممکن است در خواب و استراحت شما اختلال ایجاد کند.

از کافئین پرهیز کنید: کافئین می تواند شما را بیدار نگه داشته و شرایط خواب و افسردگی را تشدید کند.

با پزشک خود صحبت کنید: اگر راهبردهای بالا تغییری در شرایط شما ایجاد نکردند، به پزشک مراجعه کنید تا احتمال وجود دلایل دیگر که می توانند در خواب شما اختلال ایجاد نمایند، آنالیز گردد. خستگی می تواند نشانه ای از افسردگی درمان نشده یا به خوبی درمان نشده یا از عوارض جانبی مصرف یک دارو باشد. پس اگر داروهای ضد افسردگی یا دارویی دیگر مصرف می کنید، پزشک خود را از این شرایط مطلع کنید.

منبع:عصر ایران

4127

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "چرا افسردگی موجب احساس خستگی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا افسردگی موجب احساس خستگی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید