چه بر سر مجلس اروپا می آید؟

به گزارش مجله سرگرمی، نتایج انتخابات مجلس همه را دچار یک سرگیجه نموده است. با رشد عجیب و غیرقابل پیش بینی شرکت کنندگان در این رای گیری مهم برای آینده اروپا حالا معین شده که دو بلوک بزرگ و پیش از این قدرتمند راست و چپ میانه اکثریت خود را از دست داده اند. در مقابل لیبرال ها،سبزها و ملی گرایان در کشورهای مختلف این قاره جهش چشمگیری داشته اند.

چه بر سر مجلس اروپا می آید؟

محمد کرباسی :هر چند احزاب حامی اتحادیه اروپا می توانند هم چنان اکثریت را در اختیار داشته باشند اما حالا همه این احزابی که به صورت سنتی قدرت را در اختیار داشته اند باید به دنبال تشکیل ائتلاف با چهره های جدید باشند.

لیبرال ها و سبزها شب پیروزمندانه ای داشته اند و همزمان ملی گراها در ایتالیا،فرانسه و انگلیس به موفقیت رسیده اند.

احزاب راست میانه و چپ میانه سال ها است که کنترل مجلس اروپا را در دست داشته اند. اما حالا با افزایش محبوبیت گروه ها و احزاب راست افراطی و ضد اتحادیه اروپا، رقابت تنگاتنگی در این مجلس شکل گرفته است.

مهمترین شگفتی اما افزایش چشمگیر میزان مشارکت در این انتخابات بوده که در 20 سال گذشته بی سابقه بوده است.

میزان مشارکت برخلاف سیر نزولی انتخابات دهه های اخیر، در میان 28 کشور عضو اتحادیه اروپا به 51 درصد رسید.

مجلس اروپایی قوانین اتحادیه اروپا را شکل می دهد و این نتایج نقش مهمی در توزیع پست ها در کمیسیون اروپایی که شاخه اجرایی اتحادیه اروپاست خواهد داشت.

مجلس اروپا که مقر آن در بروکسل و استراسبورگ است 751 کرسی دارد که نمایندگان آن برای دوره های پنج ساله انتخاب می شوند. آنها نمایندگان شهروندان 28 عضو اتحادیه اروپا هستند.

مجلس همچنین مسئول انتخاب رئیس کمیسیون اروپایی و تایید بودجه اتحادیه اروپاست.

شگفتی در کشورهای مختلف

در فرانسه حزب اتحاد ملی به عنوان بازوی اصلی جریان راست افراطی توانسته است به یک پیروزی مهم در مقابل ملی گراها و شخص امانوئل مکرون،رئیس جمهور فرانسه برسند. دو سال پیش بود که مکرون با شکست راست های افراطی به ریاست جمهوری بود اما حالا ورق برای او برگشته است.

در انگلیس حزب تازه تاسیس برگزیت به رهبری نایجل فاراژ که هوادار خروج از اتحادیه اروپاست پیروزی بزرگی ثبت کرد و همزمان با ناکامی بزرگ احزاب محافظه کار و کارگر، لیبرال دمکرات ها هم عملکردی قوی داشتند. ساجد جاوید، وزیر کشور انگلیس با نتایج ناامید نماینده حزب محافظه کار در توئیتر نوشت: نتایج بسیار ناامیدنماینده ای به دست آمده است اما این نتیجه اقدام ما در مورد بریگزیت است. درس روشنی که می توان (از این نتایج) گرفت، این است: مردم از ما می خواهند روی بریگزیت کار کنیم و در روند آن پیشرفت حاصل کنیم.

در آلمان با وجود پیشتازی حزب دمکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل، این حزب ضعیف ترین نتایج تاریخی خود را در انتخابات اروپایی کسب نموده است. میزان آرای این حزب از 35 درصد در سال 2014 به 28 درصد افت نموده است.

آخرین نتایج نشان می دهد که محبوبیت راست های افراطی آلترناتیو برای آلمان نسبت به انتخابات پیشین مجلس اروپا دست کم سه درصد افزایش یافته است.

در مجارستان حزب ضدمهاجرت فیدز با 52 درصد آرا 13 کرسی از 21 کرسی این کشور را به دست آورد و از برندگان مهم این شب بود.

نتایج چه معنایی دارد؟

برای اولین بار در تاریخ مجلس اروپا احزاب راست میانه و چپ میانه که همیشه تسلط اصلی را در این مجلس داشته اند را از دست داده اند و باید به دنبال ائتلاف باشند. این ماجرا نشان می دهد که اروپایی ها به شدت در کوشش برای تغییر وضعیت موجود هستند. به همین خاطر رای دهندگان اروپایی آمال و آرزوهای خود را در احزابی که حرفهای تازه برای بهبود شرایط داشته اند دنبال می نمایند.

گروهی جذب احزاب ملی گرا که وعده مقابله با مهاجران را داده اند شده اند تا قدرت مجلس های ملی را تقویت نمایند. بخشی دیگر از اروپایی ها جذب احزاب جایگزینی چون سبزها و لیبرال ها شده اند. به همین خاطر مجلس جدید اروپا هم چنان حامی اتحاد اروپا خواهد بود اما تنش ها و اختلاف ها در آن بیشتر خواهد بود.

1717

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 25394

به "چه بر سر مجلس اروپا می آید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه بر سر مجلس اروپا می آید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید