چگونه با تنبلی مبارزه کنیم؟

به گزارش وبلاگ گفتگو، برای مبارزه با تنبلی باید انگیزه های درونی و بیرونی را تقویت کنیم، اهداف عظیم را به اهداف و کارهای کوچک تقسیم کنیم، مثبت اندیش باشیم و...

چگونه با تنبلی مبارزه کنیم؟

اینکه هر چند وقت به خودمان استراحت دهیم و به اصطلاح تنبلی کنیم نه تنها اشکالی ندارد بلکه برای تجدید قوای جسمی و روحی لازم نیز می باشد اما اگر این به یک اهمال کاری مداوم تبدیل گردد باید هر چه سریع تر به مقابله با آن بپردازیم و اجازه ندهیم تنبلی به عادت روزانه امان تبدیل گردد. در این مقاله به راهکارهای ساده ای اشاره شده تا به شما در پویایی و فعال شدن بیشتر یاری کند.

راهکارهایی برای فرار از تنبلی

هرگز قدرت و تاثیر تمرینات ورزشی و جسمی را دست کم نگیرید. اگر خیلی تنبل باشید، این احتمال وجود دارد که تمایلی به ورزش کردن نیز نداشته باشید؛ اما اگر بدانید که بعد از 30 دقیقه دویدن یا انجام هر ورزش دیگر تا چه حد سرحال خواهید شد و احساس نشاط و سرزندگی خواهید کرد، شگفت زده خواهید شد. پیاده روی کنید. هوای تازه به همراه تمرینات سبک به شما یاری خواهد نمود تا بر روی وظایف خود متمرکز بمانید و به اصطلاح موتور بدن خود را روشن کنید. بعد از مدتی می فهمید که پایبند ماندن به یک برنامه ورزشی چقدر آسان و لذت بخش است. فکر نمی کنم لازم باشد خواص درمانی و فواید ورزش مرتب و منظم برای سلامتی مان را بیان کنم.

یکی از شایع ترین دلایل به تعویق انداختن کارها نداشتن انگیزه است. هنگامی که انگیزه و هدف شما از انجام کاری معین نباشد، کارها و وظایف خود را به موقع انجام نخواهید داد و به اصطلاح امروز و فردا خواهید کرد. شاید برای رسیدن به هدفی عظیم در کوشش هستید یا فقط می خواهید کاری جزیی مانند تمیز کردن خانه تان را تمام کنید، فرقی نمی نماید، اگر می خواهید به اهداف خود دست یابید بهتر است انگیزه خود را به صورت روشن و واضح تعریف کنید. برای اینکه همواره انگیزه داشته باشید و با نهایت توان و کوشش در جهت رسیدن به خواسته هایتان قدم بردارید، بر روی پاداش هایی که در سرانجام راستا به آن ها خواهید رسید تمرکز کنید. به خاطر بسپارید تمرکز بر روی اهداف و نگه داشتن آن ها در ذهن، اغلب قوی ترین و کارآمدترین انگیزه را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

یکی از عظیم ترین اشتباهاتی که بیشتر ما انجام می دهیم این است که می خواهیم به صورت همزمان به دو یا چند هدف برسیم. زمانی که دو یا چند کار را با هم انجام می دهید نمی توانید بر روی هیچ کدام به درستی تمرکز کنید و همین باعث ناتمام گذاشتن آن ها، ناامیدی و در نهایت تنبلی و بی انگیزگی در شما می گردد. یاد بگیرید چطور بر خود، کارها و نیروی درونتان مسلط شوید.

یکی از دلایلی که باعث می گردد از وقت خود به خوبی استفاده نکنیم و انجام وظایف خود را به تعویق اندازیم، این است که فکر می کنیم کارهای مان بیش از حد سخت یا وقت گیر هستند. اگر فکر می کنید دلیل تنبلی و امروز و فردا کردن شما این است، باید زود دست به کار شوید و کارها و اهداف عظیم خود را به دو یا چند بخش کوچک تر تقسیم کنید؛ زیرا تکمیل بخش های کوچک آسان تر است. هنگامی که شما این مراحل را یکی پس از دیگری پشت سر می گذارید، به هدف نهایی نزدیک تر می شوید و احساس رضایت بیشتری خواهید کرد. کارهای عظیم خسته کننده و سخت به نظر می رسند اما لازم نیست از آن ها بترسید. تنها باید از روش درست بهره ببرید.

از آنجا که عواقب و نتایج اغلب منفی به نظر می رسند، بیشتر افراد تمایلی به تفکر درباره آن ها ندارد. با این حال، مهم است که به طور کامل از آن ها مطلع باشیم زیرا فکر کردن به نتایج کارهایمان می تواند روشی عالی برای افزایش انگیزه و برطرف تنبلی ما باشد. اگر هیچ دلیل مثبت و قانع کننده ای برای آغاز کاری که باید انجام دهید ندارید، فکر کردن در خصوص عواقب عدم انجام آن می تواند ترفند خوب و زیرکانه ای باشد. نباید عواقب جدی و بلندمدت عدم انجام وظایف و کارهایمان را نادیده بگیریم.

خود را در حین انجام کاری که باید تکمیل گردد، تجسم کنید. تجسم به طرزی مثبت بر روی ذهن شما تاثیر می گذارد و شما را ترغیب به برداشتن اولین قدم و انجام کارها می نماید. اگر بتوانید تجسم کنید که به اهدافتان رسیده اید و شادی و رضایت ناشی از آن را حس کنید، انگیزه لازم برای برخاستن و کوشش برای آینده را پیدا خواهید کرد.

هیچ کس این محدودیت های زمانی را دوست ندارد اما همین محدودیت های زمانی می توانند انگیزه شما را برای آغاز افزایش دهند. همان طور که می دانید آغاز کردن سخت ترین بخش هر کار یا فرآیند است، اما زمانی که آغاز کنید، همه چیز آسان تر خواهد شد. برای هر کدام از اهداف یا وظایفتان مهلتی خاص معین کنید و به آن پایبند باشید.

در برابر افکار منفی و پیش فرض هایتان مقاومت کنید. حتی تصور نتوانستن را از خودتان دور کنید. ما بیشتر مواقع به وسیله آزمون و خطا یاد می گیریم. اگر دید وسیع تری داشته باشید، می توانید از عهده کارهای عظیم بربیاید. با این کار احتمال اینکه از هدف تان دور نشوید و طی روز کارهایی انجام دهید که شما را به هدف نزدیک تر کند، بیشتر است. اقدام کنید و از نتیجه نترسید.

توجه به نکات زیر نیز به شما یاری می نماید

  • بعد از اینکه یک کار را به طور کامل به اتمام رساندید، به عنوان پاداش به خودتان استراحت بدهید. استراحت با تنبلی تفاوت دارد.
  • این تصور را که برای انجام هر کار باید سریع پاداش بگیرید، از خودتان دور کنید.
  • برای هر بارانجام ندادن کارجریمه ای برای خود قرار دهید.
  • برای موجه جلوه دادن تاخیر در انجام کار، دلایل گوناگون را دستاویز برای دفاع از خود قرار ندهید.
  • گاهی برای برطرف اهمال کاری وسستی ضروری است محیط خود را تغییر دهید.
  • دوستانی با برنامه، منضبط و فعال که از جهات مختلف با آنها هم سنخ وهم سلیقه باشید، پیدا کنید.
  • باید از توقعات خود کاهش داد وبه اندازه توان واستعداد وامکانات موجود از خود انتظار داشت .
  • سعی کنید با موفقیت های کوچک تان خشنود شوید و آنها را ارزشمند بشمارید.
  • به خاطر بسپارید که غلبه بر تنبلی اولین گام در جهت بهبود زندگی است.

گردآوری: مجله اینترنتی وبلاگ گفتگو

منبع: ستاره

به "چگونه با تنبلی مبارزه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با تنبلی مبارزه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید