یک اسپرت آسمانی

به گزارش مجله سرگرمی، تویوتا سلیکا از اولین سال های دهه 1970 تا سال 2006 فراوری شد. کلمه Celica از واژه لاتین Coelica به معنای آسمانی گرفته شده است. این نام شاید به ویژگی سرعت و شتاب در خودروهای اسپرت اشاره داشته باشد که از مهم ترین ویژگی ها نزد علاقه مندان شان است. نام گذاری این خودرو نشان می دهد که تویوتا ادعایی قدرتمند را پشت نام این خودرو پنهان نموده است.

یک اسپرت آسمانی

تویوتا سلیکا در ایران

به احتمال زیاد با شنیدن نام تویوتا به فکر خودروهای شاسی بلند و لوکس این کمپانی می افتید، اما واقعیت این است که اولین خودروی تویوتا که به بازار ایران راه یافت خودروی اسپرت و دوست داشتنی به نام تویوتا سلیکا بود. در واقع تویوتا از سال 1352 و به وسیله نمایندگی ایرتویا به بازار ایران راه یافت و سلیکا اولین خودروی وارداتی ایرتویا بود. نسل اول این خودرو که در حد فاصل سال های 1970 تا 1977 فراوری می شد، یکی از خاطره انگیز ترین خودرو های کوپه کلاسیک در ایران است. ظاهر جذاب این خودرو در آن موقع موجب شده بود که سلیکا به سرعت به یک خودروی محبوب به خصوص در میان جوانان تبدیل گردد. اگرچه وجود خودروهای آمریکایی و آلمانی در آن موقع رقابت را برای تویوتا سخت نموده بود، ولی این خودرو به دلایل زیادی مانند قیمت پایین تر و هزینه های نگهداری بسیار کم تر نسبت به رقبا به یک خودروی محبوب تبدیل شد.

دیگر نمونه ای که نسخه های سالم آن در ایران موجود است، مربوط به نسل پنجم تویوتا سلیکا است که در حد فاصل سال های 1989 تا 1993 فراوری می شد. این خودرو طبیعتاً از ظاهری مدرن تر نسبت به قبل برخوردار است و بیش تر به یک خودرو تند و تیز اسپرت شبیه شده است.

در حال حاضر نمونه های سالم تویوتا سلیکا در بازار بسیار کم است. خرید و فروش این خودرو غالباً به دلیل حس نوستالژی آن است و البته شاید بتوان تعدادی از آن ها را نیز در پیست های اتومبیل رانی یافت.

طراحی

تویوتا سلیکا با هدف دست یابی به فروش بالا در بازارهای جهانی فراوری و طراحی شد بنابراین سلیکا در سبک طراحی خود به شدت تحت تأثیر خودروهای اسپرت آن موقع مانند موستانگ و چلنجر قرار داشت. در طراحی و فراوری این خودرو، کیفیت مهم ترین ویژگی نزد طراحان آن بوده و این خودرو عملاً اولین خودروی ژاپنی نام گرفت که در فراوری آن از تکنولوژی رباتیک بهره گرفته شد. تویوتا سلیکا در حد فاصل سال های 1970 تا 2007 در هفت نسل فراوری شد و بدون شک نسل اول آن که در بین سال های 1970 تا 1977 فراوری شد را باید زیباترین و خاطره انگیز ترین نسل این خودروی دوست داشتنی دانست. چراغ های گرد دوتایی در جلو، سپر فلزی براق که از گوشه ها به سمت بالا کشیده شده بود، کاپوت کشیده، ارتفاع کوتاه سقف با طراحی رو به عقب از مهم ترین ویژگی های طراحی ظاهری این خودرو است. طراحان تویوتا با هدف شبیه سازی موستانگ، اقدام به فراوری نمونه فست بک سلیکا کردند که اتفاقاً به یکی از پرفروش ترین خودروهای بازار آن موقع تبدیل شد. کابین این خودرو نیز طراحی کلاسیک و خاطره انگیزی دارد. از امکانات این خودرو نیز کافی است بدانید که کولر این خودرو در آن موقع از آپشن های جذاب به شمار می رفت. در مجموع باید طراحی سلیکا نسل اول را بسیار زیبا و جذاب توصیف کرد.

نسل پنجم نیز از طراحی زیبایی برخوردار است. در نمای روبه رو حس و حال یک خودروی اسپرت هیجان انگیز به خوبی معین است و چراغ های مخفی نیز زیبایی این بخش از خودرو را دوچندان نموده است. در نمای کناری سقف با شیبی ملایم به سمت ستون عقب خودرو سرازیر شده است و چهره ای زیبا را به این خودرو داده است. نمای عقب نیز از نظر طراحی در هماهنگی کامل با سایر اجزای بدنه دارد. طراحی داخل کابین نیز بسیار خوب صورت گرفته است و کابین ارگونومی بسیار خوبی دارد و در عین سادگی زیبا به نظر می رسد.

پیشرانه و قوای فنی

تویوتا سلیکا نسل اول در طول عمر خود، در بازارهای گوناگون با موتورهای مختلفی عرضه شد. تویوتا برای عرضه سلیکا به بازارهای جهانی، این خودرو را در سه سطح ST ،LT و GT تیپ بندی کرد که دو تیپ ST و GT به ایران راه یافتند و از یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر بهره می بردند که با دو کاربراتور تغذیه می شد. موتور نسخه ST توانایی فراوری 113اسب بخار قدرت را داشت و مدل GT نیز به دلیل بازنگری در سرسیلندر و اضافه شدن میل سوپاپ دوم به موتور، توانایی فراوری 124 اسب بخار قدرت و 153 نیوتن متر را داشت. این موتور به خوبی با یک جعبه دنده 5 سرعته دستی که نیرو را به چرخ های عقب خودرو منتقل می کرد، هماهنگ شده بود و با ضریب کوتاهش می توانست شتاب گیری خوبی را برای سلیکا فراهم کند. البته مدل ST به یک جعبه دنده 4 دنده مجهز است. ضمناً در این خودرو ترمزهای جلو از نوع دیسکی و ترمز های عقب از نوع کاسه ای است. این خودرو وزنی معادل 1 تن دارد. ظرفیت مخزن سوخت آن نیز 50 لیتر است.

و اما قوی ترین موتور به کار رفته در نسل پنجم یک موتور 3SGTE است. این موتور مجهز به یک توربوشارژ با کد CT-20 و اینترکولر است که در حالت عادی توان فراوری 262 اسب بخار قدرت و 340 نیوتن متر گشتاور را دارد و توان فوق العاده ای را به این خودرو می دهد. همچنین این خودرو در دو نسخه 4 سرعته اتوماتیک و 5 سرعته دستی و به صورت دیفرانسیل جلو و در نسخه GT به صورت دو دیفرانسیل عرضه شد. در این نسل ترمز های هر چهار چرخ نیز دیسکی هستند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: دیوار
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 30387

به "یک اسپرت آسمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک اسپرت آسمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید