8 نکته دانستنی از تسلا مدل Y جدید

به گزارش مجله سرگرمی، شرکت خودروسازی تسلا آمریکا اول هفته جاری در یک مراسم اختصاصی از کراس اوور جدید خود با نام مدل Y رونمایی کرد.

8 نکته دانستنی از تسلا مدل Y جدید

شرکت خودروسازی تسلا آمریکا اول هفته جاری در یک مراسم اختصاصی از کراس اوور جدید خود با نام مدل Y رونمایی کرد.

این مدل از مدت ها پیش در بطن رسانه ها بود و حدس های متعددی پیرامون زمان دقیق رونمایی آن صورت می گرفت.

تِسلا پس از عبور نسبی از بحران مدل 3 و حالا که به نظر می رسد حداقل کمی از حال و هوای متشنج اخیر خود فاصله گرفته، با معرفی مدل Y میخواهد به بازار کراس اوور های اندازه متوسط وارد شده و خصوصاً رقبای الکتریکی این سگمنت را به چالش بکشد.

مدل Y چه خوب و چه بد، زاده ذهن خلاق و درعین حال عجیب و غریب ایلان ماسک (Elon Mask) است و همین آن را به یک موضوع جالب توجه بدل می سازد. در ادامه نگاهی به مهم ترین ویژگی های این قدبلند برقی می اندازیم.

فلسفه وجود

تسلا مدل Y زاده شده تا جذاب ترین، ایمن ترین، جادارترین، به روزترین و قدرتمند ترین کراس اوور اندازه متوسط جهان باشد.

سقف پانوراما و ارتفاع زیاد جایگاه ها دید فوق العاده ای برای راننده و سرنشینان فراهم نموده و حس جاداری و فراخی فضا را در ایشان القا می کند.

داخل اتاق فضای کافی برای 7 سرنشین عظیمسال وجود داشته و مجموع فضای بار پشت جایگاه های جلو (با خواباندن جایگاه های عقب) و صندوق بار جلو به رقم جالب توجه 1869 لیتر می رسد.

پلفترم آن صرفاً برای یک خودروی الکتریکی ساخته و پرداخته شده و از به روزترین فناوری های طراحی و ساخت بهره می برد.

طراحی بدنه با هدف دستیابی به بالاترین ضریب آیرودینامیک ممکن اجرا شده و همین مسأله دستیابی به ضریب خیره نماینده 0.23 cd و بهبود قابل توجه بازدهی مصرف انرژی را به دنبال دارد.

استفاده از آن نیز تماما توسط اپلیکیشن تلفن همراه هوشمند و نمایشگر 15 اینچی لمسی داخل اتاق صورت می گیرد و تقریباً خبری از ادوات فیزیکی نیست.

اما جدای از همه این ها یک فلسفه مهم دیگر در پشت صحنه تولد مدل Y. وجود دارد و آن برنامه تسلا برای تحویل یک میلیون دستگاه خودرو (مجموع مدل های مختلف) تا پیش از سال 2020 است.

شبیه ساز آنلاین

معمولاً خودروسازان پیش از رونمایی رسمی از یک محصول، شبیه ساز اینترنتی آن را در دسترس عموم قرار نمی دهند، اما تسلا همانطور که تا الان هم چندان در قاموس های معمول این چنینی جایی نداشته، در خصوص مدل Y. نیز خرق عادت کرد و علاقه مندان پیش از اینکه خودِ خودرو را ببینند می توانستند نمونه مورد علاقه خود را با استفاده از شبیه ساز آنلاین طراحی و ذخیره نمایند.

با توجه به اهمیت فوق العاده این مدل برای تسلا، به نظر می رسد حداقل بخاطر وجحه خوبی که دارد شبیه ساز آن را نیز با بهسازی های مداوم روزبه روز بیشتر به یک استودیوی طراحی و سفارش واقعی نزدیک کند.

مشخصات فنی

مدل Y با چهار تریم متنوع شامل Standard Range، Long Range، Long Range AWD و Performance روی خط فراوری خواهد رفت که مشخصات کلیدی هریک به قرار زیر است:

تریم پایه یا Standard Range: دیفرانسیل عقب / شتاب اولیه 5.9 ثانیه / سقف سرعت 193 کیلومتر بر ساعت / برد مسافت 230 مایل معادل 370 کیلومتر.

تریم Long Range: دیفرانسیل عقب / شتاب اولیه 5.5 ثانیه / سقف سرعت 209 کیلومتر بر ساعت / برد مسافت 300 مایل معادل 483 کیلومتر.

تریم Long Range AWD: دو دیفرانسیل / شتاب اولیه 4.8 ثانیه / سقف سرعت 217 کیلومتر بر ساعت / برد مسافت 280 مایل معادل 451 کیلومتر.

تریم Performance: دو دیفرانسیل / شتاب اولیه 3.5 ثانیه / سقف سرعت 241 کیلومتر بر ساعت / برد مسافت 280 مایل معادل 451 کیلومتر.

چند جفت کفش

تنوع رینگ بسته به تریم خودرو یکی از معدود زمینه هایی است که تسلا در آن همیشه فرایند معمول را دنبال نموده و دست به خرق عادت نزده است.

در نتیجه مدل Y. نیز از این قاعده کلی مستثنا نبوده و در هریک از تریم ها کفش های مختلفی می پوشد.

شرح بیشتر آنکه در سه تریم Standard Range، Long Range و Long Range AWD امکان سفارش رینگ های 18 و 19 اینچی وجود دارد، حال آنکه تریم Performance از رینگ های عظیم تر 20 اینچی سود می برد که البته به نظر می رسد با وجود زیبایی ظاهری بیشتر، در کیفیت سواری آن نسبت به تریم های پایین تر بی تأثیر نخواهد بود.

رانندگی اتوماتیک

فرزند جدید تسلا به انبوهی از فناوری های هوشمند استاندارد ازجمله ترمز اضطراری اتوماتیک، مجموعاً 12 حسگر فراصوت، قابلیت رصد فضای پیشِ رو تا فاصله 160 متری، هشدار برخورد از جلو، رصد و هشدار وجود مانع در نقاط کور اطراف خودرو، دوربین دید 360 درجه و... تجهیز شده که البته صحت عملکردشان هنوز جای سوال دارد.

علاوه بر این در آینده نزدیک توانایی رانندگی تمام اتوماتیک (Autopilot) نیز بدان اضافه خواهد شد تا علاوه بر رفت وآمد کاملاً مستقل در شهر (در صورت وجود خط کشی و علائم واضح و منظم)، بتواند در مواقع لازم جای پارک خود را نیز پیدا نموده و در گوشه ای آرام بگیرد؛ گرچه این ادعا هنوز اندکی دور از ذهن می کند!

مَنش

مدل Y یک کراس اوور هوشمند امروزی است و این هوش وافر کمکش نموده تا علاوه بر جهت های جاده ای، سرنشینان هوادار محیط زیست خود را در جهت های خارج جاده نیز سربلند کند.

در مواقع مجموعه فنی این آمریکایی جوان به گونه ای تنظیم شده که قابلیت انتخاب 4 حالت رانندگی مختلف شامل بارانی (Rain)، برفی (Snow)، گل ولای (Mud) و خارج جاده (Off-Road) محیا بوده و راننده می تواند بسته به شرایط آب وهوا و نوع جهت حرکت بهترین گزینه را انتخاب کند.

پس اگر تصور می کردید مدل Y. صرفا یک کراس اوور برقی با کفش های چرمی و لباس پلوخوری است، مطمعن باشیدکه سخت در اشتباه بوده اید!

قیمت

بنابر گفته های ایلان ماسک در مراسم رونمایی، بهای مدل Y. جدید از 39 هزار دلار آمریکا برای تریم پایه Standard Range شروع می گردد؛ البته بدون احتساب آپشن های اضافی قابل سفارش.

این رقم برای تریم Long Range افزایش قابل توجهی پیدا نموده و به 47 هزار دلار ناقابل می رسد.

اگر برد مسافت بالا و چابکی و سرعت عمل را همزمان می خواهید باید سراغ تریم Dual-Motor AWD بروید که بهای پایه 51 هزار دلاری دارد.

آخرین گزینه هم همان تریم Performnce است که ظاهر جذاب تری دارد و حداقل 60 هزار دلار برایتان آب می خورد.

به طورکلی فرزند جدید تسلا خودروی چندان ارزان قیمتی نیست و نمی توان به دید یک کراس اوور مالی نگاهش کرد!

دستِ پر

کابین هفت نفره این مدل نه تن ها جای کافی برای ادوات پیک نیک و اسکی شما دارد، بلکه با فهرست چشمگیری از امکانات استاندارد شامل جایگاه های برقی ردیف اول و دوم مجهز به گرم کن و تنظیم 12 جهته، سه جایگاه مستقل تاشونده در ردیف عقب، سیستم صوتی پیشرفته با 14 بلندگو، 1 ساب ووفر و 2 امپلیفایر، رهیاب ماهواره ای با اطلاعات لحظه ای، دسترسی به منابع آنلاین ویدیو و موسیقی، مه شکن های LED، سقف شیشه ای ضد اشعه فرابنفش و فروسرخ، آینه های جانبی تمام برقی هوشمند، 4 خروجی USB و... کوشش زیادی برای بدست آوردن دلتان می کند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: فرادید
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 90841

به "8 نکته دانستنی از تسلا مدل Y جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 نکته دانستنی از تسلا مدل Y جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید