برج لاجیم مازندران؛ بنایی دیدنی و تاریخی در بطن سوادکوه

به گزارش مجله سرگرمی، استان مازندران جاذبه های بی مثال بسیار زیادی را در دل خود جای داده که هر کدام، داستانی برای گفتن دارند. برج لاجیم مازندران هم یکی از جاذبه های بی مثال این منطقه بوده که در روستای لاجیم واقع شده است. با ما در این مقاله همراه باشید تا بدانید برج لاجیم کجاست و از بخش بخش معماری برج لاجیم آگاهی پیدا کنید.

برج لاجیم مازندران؛ بنایی دیدنی و تاریخی در بطن سوادکوه

دسترسی و معماری بی نظیر برج

برج لاجیم یکی از سازه های تاریخی و قدیمی مازندران بوده که دو کتیبه پهلوی و کوفی را در دل خود جای داده است. برج لاجیم در زمانیکه آل زیار در طبرستان فرمانروایی می کردند، تاسیس شد و نمای بیرونی آن به صورت یک گنبد مخروطی شکل و ساده به نظر می رسد، اما در نمای داخلی اینطور نیست و حالتی دایره مانند را به خود گرفت. در قسمت شرقی برج، نمای ورودی قرار گرفته که در ساختش از آجر استفاده شده است. نکته مهم دیگری که در خصوص سبک معماری برج لاجیم وجود دارد، این است که در پایه گنبد این بنا از یک ردیف طاق نما صرفا برای آراستگی استفاده شده است. برای دسترسی به برج لاجیم مازندران، کافی است ابتدا خود را به سوادکوه مازندران برسانید و پس از آن، باید جهت روستای لاجیم را در پیش بگیرید تا در نهایت، برج را مشاهده کنید.

پیشینه تاریخی

قدمت برج لاجیم به چیزی حدود 1500 سال رسیده و مردم منطقه آن را معمولا بعنوان امامزاده عبدالله نیز می شناسند که البته این موضوع تا حد بسیار زیادی به نوع نگاه مردم محلی و باورهای مذهبی آنان ارتباط دارد. از آنجایی که زمان زیادی از ساخت این برج تاریخی می گذرد، طبیعی است که بخشهایی از آن تخریب شده باشند، اما براساس مقاله برج لاجیم کجاست باید بگوییم که در طی چند سال اخیر قسمتهای مختلفی از برج لاجیم، از گنبد گرفته تا آجرها مورد بازسازی و بازسازی قرار گرفته اند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: همگردی
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 127890

به "برج لاجیم مازندران؛ بنایی دیدنی و تاریخی در بطن سوادکوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برج لاجیم مازندران؛ بنایی دیدنی و تاریخی در بطن سوادکوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید